Rozdělení časem: Bouře

recenze rozdělení čase:bouře

Přináším Vám recenzi od nakladatelství Fragment na pozoruhodný „young adult“ román od americké spisovatelky Julie Cross.

Už jste někdy přemýšlely, že byste se ocitly na tom samém místě, ale v minulosti? Pro Jacksona Meyera to je naprostá hračka. Jackson je obyčejný student s obyčejnými vlastnostmi a problémy devatenáctiletých studentů, ale přeci jen se odlišuje od svých vrstevníků. Dokáže totiž cestovat časem.  Jackson dokáže cestovat do minulosti, ale jeho skoky v přítomnosti nijak nic nezmění. Po návratu si kromě něho, co provedl během pobytu v minulosti, nepamatuje. Když stráví v minulosti několik desítek minut, v přítomnosti uběhne jen pár vteřin. Navíc se mu zatím podařilo skočit jen o pár hodin zpátky. A tak není divu, že svoji dovednost tají nejenom před celým okolím, ale i před svojí dívkou Holly.

O jeho tajemství ví jen kamarád Adam. Je to génius, který mu pomáhá zkoumat tuto schopnost, zkouší s ním různé experimenty a vymýšlí teorie, jak je to vlastně vůbec možné. Vše se jeví jako zábava, ale až do té doby, než je Holly postřelena neznámými muži a Jackson se v panice ocitne o dva roky zpět tedy v roce 2007. A to poslední, co si z roku 2009 pamatuje, je jak Holly leží na zemi postřelená. Za žádnou cenu se mu nedaří vrátit zpět do současného roku 2009. Ale ať se snaží sebevíc, dokáže z roku 2007 skákat jen do hlubší minulosti, ale ne zpátky do roku 2009.

Jeho soudobé sedmnáctileté já navíc zmizelo, a tak se musí sám za své mladší já vydávat. Stále více se ocitá v začarovaném kruhu, v němž se vznášejí nezodpovězené otázky. Neví nic ohledně své minulosti, cestovatelů v čase, nepřátel času a také o službě CIA, jejíž součástí je i jeho otec.

Čtenář jistě ocení originalitu příběhu s výborně propracovanými kapitolami o jednotlivých časových liniích. Jackson se možná zpočátku může jevit jako rozmazlený hoch s kreditkou bez limitu v kapse, luxusním autem a prakticky žádnými zásadními problémy. Právě díky schopnosti cestování časem měl možnost znovu uvidět lidi, na kterých mu záleží a znovu jí říci to, co nestihl a hlavně je ubezpečit, že ji vždy měl rád.
Tento “dar” Jacksonovi mnohé věci, na kterých mu záleželo, vzal. Ale také mnohé mu naopak dal.  Především si dal do pořádku rodinné vztahy. Našel si zpět cestu k otci, dozvěděl se o své pravé totožnosti. Mohl být, i když jen na kratičkou chvíli se svojí milovanou sestrou. Uvědomil si, jak moc mu záleží na jeho dívce Holly a co všechno je pro ni schopen udělat. V neposlední řadě konečně pochopil souvislosti s nepřáteli času a jak důležité je bránit před nimi své blízké a celý svět.

I když celý příběh této knihy zní docela šíleně, je opravdu čtivý a akční. Pokud vás láká kniha o cestování časem, kde nechybí ani tajní agenti CIA, mnoho tajemství, trocha romantiky a vtip, neměli byste si tuto knihu rozhodně nechat za žádnou cenu ujít! Jakmile se začtete, čeká vás napínavý a akční příběh, po jehož dočtení budete jednoznačně toužit po dalším díle.

ÚRYVEK:

Sobota, 11. dubna 2009

Takže je to pravda. Dokážu cestovat v čase. Ale není to takové terno, jak by se mohlo zdát. Nemůžu se vrátit v čase a zabít Hitlera. Nemůžu skočit do budoucnosti a zjistit, kdo vyhraje baseballovou ligu v roce 2038. Zatím jsem se nejdál dostal asi šest hodin do minulosti. Nic moc, co? Dnes večer jsem konečně prozradil svoje tajemství někomu jinému. Někomu, jehož IQ je o několik světelných let vyšší než moje, takže se mu snad podaří odhalit, co se mnou je. Adam trvá na tom, abych si v první řadě odteď vedl záznamy, a to prakticky o každé chvíli. Vlastně po mně chtěl i záznamy o osmnácti letech, které dnešku předcházely, ale to jsem mu vymluvil – aspoň prozatím. Ačkoliv jsem souhlasil s tím, že si povedu deník, neznamená to, že bych z toho byl nadšený. Svět se nezboří kvůli tomu, že dokážu skákat v čase. Ani neposloužím nějakému vyššímu cíli, jako například záchraně lidstva před zánikem. Ale jak Adam říká, tu schopnost musím mít z nějakého důvodu a je na nás, abychom zjistili proč.

Jackson Meyer

CROSS, Julie. Rozděleni časem. Praha: Fragment, 2013. ISBN 978-80-253-1699-3.

Zdroj fotografie obálky: bux.cz (vlastní upravení)