Vezměte si něco z tohoto článku, než půjdete psát své další texty

o psaní

Někteří autoři tvrdí, že nejlepší při psaní textu je vědět pro koho text píše. Ale to je těžké, když člověk píše na internetové weby, tak může psát pro kohokoliv. Jednoduché je, pokud píšete pro internetový magazín se zaměřením na určité téma. To pak snadno určíte cílovou skupinu čtenářů a zaměříte se na jejich potřeby.

 Ukázat však svůj názor a své myšlenky k danému tématu je pro spoustu čtenářů velmi lákavé.

Rádi si přečtou názor někoho jiného. Je však třeba jej umět podat poutavě, aby čtenáře zaujal, nikoliv ho odradil od čtení. 

Pohodlí při práci je velmi důležité 

Než začnete psát své první texty, je třeba si najít vhodné a klidné místo pro psaní. Je třeba, aby vás u práce nic nerušilo. Zejména mobil, televize nebo hudba. Pokud však máte rádi nějakou relaxační hudbu, která vám pomáhá se dobře uvolnit a načerpat nápady z myšlenek, pusťte si ji ale velmi tiše, aby vás moc nerozptylovala. 

Při psaní je velice důležité také pohodlí.
Při psaní je velice důležité také pohodlí.

Také vaše pracovní místo by mělo být čisté. Žádný nepořádek na pracovním stole, v diáři nebo v počítači. Vše byste si měli pravidelně třídit, promazávat a uklízet i seřazovat. Díky uklizenému prostředí okolo vás a ve vašich věcech, budete mnohem efektivněji pracovat, což se pak ukáže také na vaší konečné práci. Pokud totiž budete mít okolo sebe i ve svých věcech nepořádek, budete přemýšlet, co jste kde uložili, kde máte ty podklady nebo, co ještě musíte vyřídit a poznamenat, abyste na to nezapomněli. Toto není efektivní práce, ale chaos, ve kterém se nedá pracovat. 

Dejte si podmínku, že například v sobotu při úklidu věnujete svůj čas také velkému úklidu vašeho pracovního koutku, protřiďte si e-mailovou schránku, soubory v počítači rozdělte do jednotlivých složek podle tématu, nesplněné úkoly v diáři si sepište na lepicí papírky, které přilepíte na nejbližší den, kdy je naplánujete na další dny s velkým vykřičníkem „SPLNIT“, poznámky k práci rozdělte do jednotlivých šanonů, nepotřebné věci smažte, vyhoďte nebo archivujte. 

V takto uklizeném prostoru se vám bude lépe pracovat, budete vědět kde, co máte uložené a ihned to v případě potřeby naleznete.  

Než začnete psát své texty

  • Měli byste vědět, o čem chcete psát.
  • O čem budete nejvíc v textu mluvit.
  • Na co se zaměříte.
  • Jakou novou myšlenku nebo zajímavost čtenáři představíte.
  • Hlavně by to mělo mít nějakou “hlavu a patu“. 

Pokud jste dostali zakázku na předem dané téma, je to jednoduché. Téma musíte striktně dodržet a je jen potřeba se na něj dobře připravit. Sehnat si kvalitní rešerše, udělat průzkum a najít vhodné doplňující materiály z ověřených zdrojů.  

Než začnete psát, je důležité si udělat kvalitní rešerše.
Než začnete psát, je důležité si udělat kvalitní rešerše.

Pokud však píšete pro magazín, kde si téma vybíráte sami, je to trochu složitější. Měli byste si udělat analýzu klíčových slov, zjistit si co čtenáře nejvíce zajímá. Jaký ještě nebyl publikovaný článek nebo jaké jsou letošní trendy či novinky.

TIP! Podívejte se na zahraniční stránky podobných magazínů, kde můžete spoustu zajímavých námětů na články odkoukat a inspirovat se jimi. 

Dalším bodem, který si musíte ujasnit ještě, než začnete psát je vaše cílová skupina. Pro koho článek píšete, kdo jej bude číst a komu je určený. 

Je také velmi důležité vědět, proč jste se rozhodli článek napsat. Máte se k tématu, jak vyjádřit? Chcete čtenářům poskytnout vlastní názor na danou problematiku či věc? Viděli jste nebo slyšeli něco, co vás upoutalo natolik, že chcete svůj zážitek sdílet s ostatními? Takto bych mohla pokračovat ještě dlouho. Ale než se pustíte do dalšího kroku, ujasněte si, proč jste se rozhodli článek napsat. 

Můžete totiž zjistit, že píšete článek jen, abyste zaplnili svůj blog nebo web, což není ten nejlepší důvod a je vcelku ten nejhorší. Pokud je tohle váš případ, najděte si raději jiné téma nebo nechte psaní na den, kdy budete mít o čem psát. 

Články píšete pro čtenáře, nikoliv pro vyhledávače.
Články píšete pro čtenáře, nikoliv pro vyhledávače.

Proč by měli čtenáři číst váš článek? Znáte odpověď na tuto otázku? 

Ano i takovou otázku byste si měli položit předtím, než začnete psát svůj článek. Protože pokud vám dojde odpověď: “Abych měl návštěvnost.” Je to špatně. 

Vaše odpověď by měla být: “Aby se dozvěděli něco nového, něco se naučili nebo získali odpovědi na své otázky. 

Článek na svůj blog píši pro své čtenáře, lidi jako jsem já a lidi, co zajímá internetový svět. Tento článek by měli číst všichni začínající copywriteři, aby se naučili pořádně svému řemeslu od těch nejlepších. 

Zapisujte si své nápady pro další texty

Pokud jste narazili na nějaký zajímavý článek, ale zrovna nemáte příležitost o něm napsat, poznačte si zajímavé a důležité informace do nějakého sešitku na nápady. Příště až se naskytne příležitost o daném tématu napsat, budete mít podklady pro jeho zpracování už připravené.  

Vše, co vás v průběhu dne napadne, si poznamenejte do notýsku.
Vše, co vás v průběhu dne napadne, si poznamenejte do notýsku.

Proč je dobré vést si deník? 

  • Je to jistá forma promluvy se sebou samým.
  • Do deníku si vypisujete svá přání, své sny do budoucna nebo i ty co se vám v noci zdály.
  • Píšete si tam o tom, jaký doopravdy jste.
  • Jak se oblékáte, jaký jste měli dneska den či pocity při důležitém rozhodnutí v životě. 

Tím, že každý den píšete, udržujete svou mysl stále aktivní. Probouzíte svoji fantazii a múzu při psaní. Nedělá vám potom problémy psát příběhy, romány, básně a další formy literární tvorby. Netrpíte tvůrčím blokem, neboť vaše mysl je neustále připravená vypisovat se ze svých pocitů a myšlenek. 

Když budete svůj deník nosit neustále u sebe a zapisovat si nejen své denní události, ale i to, co během dne okolo sebe potkáte. Zajímavé části rozhovorů, jichž jste byli svědky, nebo třeba jen popis místa, kde jste si odpoledne dali svůj šálek kávy, budete mít své eso v rukávu. 

Zapisujte si své myšlenky. Budete tak mít eso v rukávu.
Zapisujte si své myšlenky. Budete tak mít eso v rukávu.

Popisy, které si během dne do svého deníku poznamenáte, jsou velmi cennou věcí každého autora.

Je to jeho koření, kterým může svůj článek v čase, kdy už neví, jak dál, okořenit. 

Proto ať jedete kamkoliv, vezměte si svůj deník sebou. Pište do něj, co vás napadne, pocity z cesty, nebo zajímavé osoby, kterou jste po cestě potkali. Bude to ten nejcennější poklad, který můžete mít. 

Svůj deník pro všechny myšlenky můžete mít vždy po ruce. Nezmeškejte jedinečné příležitosti, které nabízí život okolo nás.
Svůj deník pro všechny myšlenky můžete mít vždy po ruce. Nezmeškejte jedinečné příležitosti, které nabízí život okolo nás.

Pokud svůj deník ještě nemáte, tak si ho pořiďte. Stačí vám k tomu obyčejný sešit, do kterého všechno můžete zaznamenávat. Obalte ho krásným balicím papírem a nádoba na nejcennější nápady je na světě. Deník je odrazem autorovy duše. Je to chrám jeho nápadů a myšlenek, které se podílí na tvorbě každého dalšího článku nebo příběhu. Nenechte si ujít skvělé nápady, které vás přes den napadnou, jen proto, že si je poznamenáte na kus papírku, který si později spletete s účtenkou či nákupním seznamem a vyhodíte ho. 

V deníku máte všechno pohromadě a nikdy se vám nestane, že byste o nějakou skvělou myšlenku, námět či část článku přišli. 

První článek nanečisto 

Je dobré si napsat první text nanečisto a pak si ho párkrát přečíst a uvažovat o tom, zda je to dobrý, nebo je třeba něco změnit. Spoustu vět nebo odstavců tam určitě máte zbytečně. Pokud to jde, co nejvíce věcí zkraťte na minimum. Jednoduché věty se čtou lépe než ty složité. Používejte také odrážky a podnadpisy, které jsou vhodné pro správné členění a formátování textu. Čtenář se tak lépe v článku zorientuje a nejde si tu část, která ho opravdu nejvíce zajímá. 

Pište přehledné články, ve kterých se čtenář snadno zorientuje.
Pište přehledné články, ve kterých se čtenář snadno zorientuje.

Načtěte si o tématu 

Přečíst si o daném tématu co nejvíce, je velmi důležité. Čtěte domácí i zahraniční stránky s podobným zaměřením. Vzdělávejte se a učte se o nových věcech. Doplňujte si své vědomosti, aby vaše texty nebyly stále o jednom a tom samém, ale byly naplněné i o nové zkušenosti, poznatky nebo novinky.

Určitě si přečtěte také následující knihy:


Zdroje fotogrefií: gratisography.com, Photo by Sorin Sîrbu on Unsplash, Photo by Andrew Neel on Unsplash, Photo by Glenn Carstens-Peters on Unsplash, Photo by Rana Sawalha on Unsplash

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *