Průvodce úspěšným blogováním

“ I V Y M Ů Ž E T E P S Á T J A K O  B L O G O V Ý K R Á L . ”

Viktorie Tiw

“PSANÍ JE BRÁNA DO MNOHA SVĚTŮ…”

Tímto heslem se řídím celý svůj život. Psaní jsem se věnovala už jako malá. Když jsem začala číst své první příběhy, rozpoutalo to ve mě tvůrčího ducha. Začala jsem se tehdy věnovat psaní krátkých povídek. 

Přiznávám, že dnes bych je nikomu neukázala, ale v té době jsem z nich byla velice nadšená. Díky psaní jsem mohla být, kým jsem jen chtěla. Mohla jsem cestovat po světě, aniž bych se hnula z místa. Ocitla jsem se na místech a v podobách, jaké jsem si jen vysnila. 

Psaní, čtení, psaní čtení. To byl dlouhá léta můj život. 

Ve dvanácti jsem si založila první blog. To co jsem na něm tehdy publikovala, byly většinou mé smyšlené příběhy a online deníček. 

Vedla jsem si však i klasický deník, kde jsem si psala vše, co mě ten den potkalo. Dnes se z mých deníků stala taková menší knihovna. Za tu dobu jsem popsala moře papíru, deníků a sešitů. 

Vzděláním, čtením kvalitních stránek, blogů a odborných knih jsem se mnohému přiučila a to mě posunulo až na místo, kde jsem dnes. 

Vyprávět a psát příběhy mě stále velmi baví, stejně tak i blogování. 

Ono vše spolu úzce souvisí. I bloger se musí orientovat v tvůrčím psaní. Jen tak mohou texty na blogu prodávat a vyprávět jedinečný a poutavý příběh značky, která pluje na širém oceánu mnoha dalších značek. 

Musíte vyniknout. Být něčím originální. Zaujmout a prodat. To je cesta k úspěchu.

Než začnete psát

Ještě než se pustíte do samotného psaní článku na blog, měli byste si položit následující otázky, které vám dopomohou k lepšímu a cílenějšímu textu. 

  • Komu je text určený a jakou hodnotu má pro čtenáře?
  • Jaká zájmena budete v textu používat (osobní, neosobní)?
  • Jak bude článek dlouhý? 
  • Kolik pro něj máte prostoru?
  • V jakém formátu jej budete publikovat (článek, video, podcast, infografika, pdf, ebook, komix, příběh…)?
  • Máte pro svůj obsah dostatek kvalitních podkladů? Není možné sehnat ještě víc (rozhovor, citáty, rešerše, recenze…)?
  • Dokážete v jednom bodě shrnout obsah vašeho článku?

Pokud jste si následující otázky položili a zodpověděli, pak jste připraveni pustit se do další práce na vašem blogu. 

“Zásadovost je posledním útočištěm lidí bez představivosti.”

OSCAR WILDE

Neodolatelný nadpis

“Kreativita je… vidět něco, co dosud neexistuje.”

MICHELE SHEAOVÁ

Proč jste si stáhli můj e-book? Kvůli obsahu nebo vás zaujal jeho název? 

Vsadím se, že polovina z vás si jej stáhla, protože ho zaujal samotný název. Stejné je to i u článků na blogu. Čtenář vždy vidí prvně nadpis, až potom parex a nakonec samotný obsah článku. Pokud ho nezaujme nadpis, nepřečte si ve zkratce, o čem je článek a už vůbec si ho nepřečte celý.

Je třeba si proto dát práci a vymyslet neodolatelný a poutavý titulek, který čtenáře zaujme.

  • Jak založit úspěšný blog během 7 dnů
  • 50 tipů na obsah, který zaujme a prodá 
  • Tajemství úspěšného blogera odhaleno! Objevíte tajemství úspěšných autorů 
  • Napsala jsem první článek. Pak přišlo strhující překvapení…
  • Dnes zdarma! Jedinečný postup jak získat návštěvnost během 10ti dnů

To jsou ukázky nadpisů, které zaujmou. Odhalují skrytá tajemství, radí jak vyřešit určitý problém, popisují několik konkrétních technik, rad a postupů, začínají příběhem, který je v článku celý a má přínosnou hodnotu pro čtenáře nebo popisují jak získat něco zdarma, či vlastní pomocí. 

Dobrý úvod je základ

“Tvůrčí práce je hra. Je to svobodná úvaha s použitím materiálů ve tvaru, který si člověk zvolí.”

STEPHEN NACHMANOVITCH

Aby váš článek byl úspěšný a přinesl vám výsledky v podobě komentářů, laiků nebo objednávek, je třeba zaujmout čtenáře dobrým úvodem a poté kvalitním obsahem.

Je třeba napsat úvod přesně tak dlouhý či krátký, jak si to vyžaduje samotný článek. Každý článek je jiný a každý potřebuje jinak dlouhý úvod.

Máte krátký článek, který přináší nějakou novou informaci, aktualitu, či přehled novinek? K takovému příspěvku se hodí krátký a stručný úvod, ve kterém popíšete o čem je celý článek. Dvě až tři věty postačí. 

Opakem je, pokud máte nějaký delší článek jako je recenze vašich produktů, popis práce, rady a návody nebo případová studie. Zde by měl být úvod o něco delší, měl by přesně vystihnout daný problém, který čtenář má a chce jej pomoct vyřešit. Musíte mu ukázat, že na jeho otázku znáte odpověď. Otázku použijte v nadpisu, v úvodu mu jasně povězte, že na ni znáte odpověď, která mu přinese užitek a v těle textu mu vše vysvětlete. 

Tápete a nevíte, jak úvod napsat? Inspirujte se okolo sebe. Všude okolo je mnoho dobrých úvodů, jen je stačí vidět.

A jedna dobrá rada na závěr. Pokud je to možné, začněte vyprávět konkrétní příběh. Nejlépe uprostřed. To čtenáře nejvíce zaujme. Příběhy totiž prodávají samy. 

Základy dobrého psaní

O čem psát???

Každý blog má jinou cílovou skupinu. Můj blog je například zaměřený pro začínající copywritery, kteří hledají rady do začátku. Další blogy jsou pro ženy a knihomoly. Obsah blogu musí být pro cílovou skupinu přínosný. Je jasné, že na blogu pro ženy nebudu psát o autech, jelikož by to asi mnoho žen nezaujalo. Stejné je to i u vás.

Podívejte se na svůj blog očima čtenáře. Jaké je vaše téma? Co by zde ideální čtenář hledal za témata? Máte blog zaměřený na jedno téma nebo od každého trošku?

Vezměte si papír a tužku a sestavte si návrhy témat pro váš blog.

Máte blog o podnikání? Vaše témata mohou být rady začínajícím podnikatelům, tipy jak si vyřídit různé dokumenty, kam si zajít pro radu, tipy na články, e-booky nebo Facebookové skupiny.

Je-li váš blog spíše o sportu a zdravém životním stylu, raďte čtenářům jak správně cvičit na různé partie, jak se stravovat po cvičení, jak si sestavit ideální a vyvážený jídelníček apod.

Rad a nápadů je vskutku hodně. Jen je třeba se inspirovat zaměřením vašeho blogu a projít si nejčastěji hledaná klíčová slova, která souvisí s vašim oborem.  

Na stránce sklik.cz naleznete v nástrojích návrh klíčových slov. Do kolonky, na kterou poukazuje šipka, napíšete téma vašeho oboru, frázi nebo klíčové slovo. Např. cestování, sport, bydlení, kuchyně, podnikání, SEO, psaní, spisovatel, knihy apod.

Poté se vám načte seznam nejčastěji hledaných klíčových slov. Ty nejlepší můžete použít pro vymyšlení vašeho obsahu na blog.

I já tento způsob používám, když mi dojdou témata. Naposledy jsem tak našla 80 námětů na obsah svých blogů. S takovým obsahem si vystačíte na dost dlouhou dobu. 

Přečtete si také článek: Vezměte si něco z tohoto článku, než půjdete psát své DALŠÍ texty”

Když vázne obsah

Někdy se může stát, že i profesionálovi dojdou nápady na jeho obsah. Sedí před prázdnou obrazovkou a přemýšlí, o čem vlastně bude psát. 

Jednu dobu jsem měla období, že jsem ze sebe asi půl roku nedostala ani čárku. Neměla jsem nápady, došly mi témata, zkrátka jsem nevěděla, o čem bych vlastně chtěla psát.

Když jsem narazila na web Réného Nekudy, inspiroval mě k psaní kreativního zápisníčku. Psát deníček mi bylo blízké a kreativní zápisníček neměl daleko od klasického deníku.

Lišil se však jediným, nepsala jsem si do něj své denní zážitky, ale postřehy, inspiraci, náměty a nové poznatky či úryvky rozhovorů, které by se mi mohly hodit při mém psaní. 

Do dnes si vedu kreativní deníček a stále si do něj zapisuji nové a nové inspirace. Stal se jedinečným kořením mých textů, díky kterému dostane každý článek, text i příběh tu správnou šťávu.

Každému pisálkovi, copywriterovi nebo blogerovi doporučuji si takový kreativní zápisníček založit. Pravidelně si do něj pište vše, co vás k vašim textům, příběhům nebo projektům napadne. Jen tak o nic nikdy nepřijdete a navíc  v případě výpadku vaší múzy budete mít vždy eso v rukávu.

Přečtěte si také článek: Proč je dobré vést si deník a proč si jej vedu i já?

Když je fakt nouze

Pro ty z vás, kteří ještě stále neví o čem psát, mám pár tipů

  1. Jak jsem se dostala k psaní blogu
  2. Hola, hola práce volá, aneb jak na domácí pracovnu
  3. 20 tipů, jak mít tělo bohyně
  4. Sametová revoluce, aneb jak na dokonale hladké nohy
  5. Stará panna, nebo trendy slečna? Co doopravdy jsem?
  6. Desatero dobrého spánku, aneb mé tipy pro lepší spánek
  7. Boj s časem i sebedůvěrou a jak si s tím poradím já?
  8. Úklid jako vášeň, aneb když uklízím svůj pokoj/byt
  9. X tipů na dárky pro mé blízké, inspirujte se jimi
  10. Čím zabavit děti doma při karanténě? Seznam x her pro děti od 0 do xlet
  11. Proti trémě pomáhá trénink, a jak to zvládám já?
  12. Druhá míza pro vysloužilý nábytek, aneb DIY renovace nábytku
  13. Jsem pánem svého času
  14. Jak uspět na internetu, aneb když podnikáme z domu
  15. Pracovat/blogovat se dá i s miminkem, poradím vám jak na to
  16. Domov je naše srdeční záležitost, aneb jak to u nás zútulňují
  17. Splněný sen o pořádku, aneb organizace je základ
  18. Pyramida módního luxusu, aneb co je dneska trendy?
  19. Jak sestavit pořádnou výbavičku pro miminko?
  20. Koukni, co se ve mě skrývá, aneb odhal tajemství svého šatníku
  21. Relaxujte v klidu a pohodě

4 jednoduchá pravidla pro SEO

SEO vychází z anglické zkratky Search Engine Optimization, v češtině bychom to přeložili jako optimalizace pro webové vyhledávače. Většina majitelů online magazínů, firemních webů nebo blogů si myslí, že je SEO velmi těžké, opak je však pravdou. Jestli zvládnete základy a pochopíte o co v SEO jde, přijdete tomu velmi rychle na kloub.

Díky SEO se můžete snadno a rychle dostat do popředí všech vyhledávačů. Základem je umět správně využít dané klíčové slova, které obsahuje vaše stránka a využít je pro optimalizaci webu. Tím se vám může také velmi snadno zvýšit návštěvnost vašich stránek, když se zobrazíte, po zadání klíčového slova návštěvníkem, mezi prvními.

Celý článek naleznete zde….

Aby váš blog byl úspěšný, postačí dodržovat 4 základní pravidla pro SEO:

  • Zamyslete se více nad titulkem článku. Snažte se do něj umístit klíčové slovo, ale nenásilně, přirozeně. 
  • Změňte URL adresu, aby obsahovala klíčové slovo. 
  • Klíčové slova článku vypište do štítků, to mají vyhledávače rádi. 
  • Odkazujte na podobné články ve vašem blogu, díky čemuž získáte dobré zpětné odkazy, které jsou také velmi důležité pro SEO. 

5 důvodů proč si založit blog

Jedna rada na závěr. 

Nemáte ještě blog? Pak si jej rozhodně založte.

Ať jste firma, podnikatel, živnostník nebo jen student, či maminka na mateřské, blog může být začátkem vaší nové cesty. Podnikatelům a firmám blog pomůže vybudovat lepší značku. Studenti se mohou prezentovat a získat skvělé kontakty pro budoucí kariéru, maminky si zase mohou blogem přivydělat.

Pokud stále váháte, zde je pět důvodů, proč začít psát blog ještě dnes. 

  • Lepší SEO. Pokud máte firemní nebo osobní web,  získáte díky blogu lepší pozice ve vyhledávačích. 
  • Vybudujete si svou značku. 
  • Odlišíte se od konkurence. 
  • Získáte pozici autority, protože budete sdílet hodnotné články. Vlastní zkušenosti, rady a ověřené postupy, díky kterým vás budou vaši potencionální zákazníci milovat. 
  • Blog je také důkazem, že váš bussines žije. Stále jej aktualizujete, ne jako webové stránky, které se i rok nemusí měnit. 

Slovo na závěr

Jsem velice ráda, že jste se dostali až sem.

Doufám, že vám byl článek nápomocen a pomohl vám k lepšímu pohledu na vedení a správu vašeho blogu. Je to vaše vizitka a odraz vaší mysli, poznatků a zkušeností. Nepište hlouposti, ale předávejte hodnotný a přínosný obsah, jako král svému lidu. 

Přidejte se také do mé skupiny pisálků. Poradíme, pomůžeme a můžete zde sdílet své články i odkazy na vaše blogy. Ráda se podívám na vaši tvorbu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *